Vitamine D: wat doen we ermee?

Dit platform wil de komende 2 jaar meer aandacht geven aan welke voeding en voedingsbestanddelen nodig zijn voor het optimaal functioneren en opbouw van de huid (ons grootste orgaan) en gezonde nagels. De verhouding lijkt wellicht geen complexe zaak, maar dat is het wel.


Huidfysiologie

Er is een verschil in huidfysiologie tussen mannen en vrouwen. Dat betekent ook dat er een verschillende behoefte is aan voedingsbestanddelen.Mensen met huidaandoeningen hebben een verhoogde behoefte aan bepaalde stoffen, afhankelijk van welke huidaandoening ze hebben. Voedingsbestanddelen die overmatig worden ingenomen bij bijvoorbeeld een ziekte als psoriasis kunnen leiden een verergering van de pathologie.


Wat weet u van de vitamine D synthese die plaatsvindt in de huid onder invloed van zonlicht? Uit welke voedingsbronnen haalt u aanvullend vitamine D? En wanneer is het zeker nodig om vitamine D bij te slikken middels een voedingssupplement?


U heeft allemaal wel eens gehoord van het lichaamseigen antioxidantensysteem wat ons beschermt tegen vrije radicalen. Hoe verloopt dit proces in de huid en wat voor effecten kun je daarvan zien en wat is er tegen te doen?

Het zijn allemaal vragen waarop we in de komende artikelen een antwoord zullen geven middels onderbouwd onderzoek. Voeding en kennis hierover is misschien niet het eerste waar u aan denkt als voetzorgverlener. Maar draait u het eens om. Zijn er voedingsdeficiënties te zien aan de nagels, dan wordt het plaatje ineens anders. Daar moet u wel van op de hoogte zijn. Het één staat dus wel degelijk in relatie tot het andere.

Laten we een kijken naar de functie van vitamine D als inleiding op deze belangrijke vragen.


Extra wetenswaardigheden over vitamine D

Vitamine D is een groep van in vet oplosbare prohormonen, waarvan de twee belangrijkste vormen vitamine D2 (ergocalciferol, de plantaardige vorm) en vitamine D3 (cholecalciferol, de dierlijke vorm) zijn. Vitamine D3 kan in het menselijk lichaam worden geproduceerd onder invloed van ultraviolet licht van de zon. In de meeste gevallen is de synthese in het lichaam ontoereikend en blijft de mens afhankelijk van de aanvoer uit externe bronnen. In de laatste 5 jaar wint de rol van Vitamine D enorm aan terrein als één van de belangrijkste stoffen voor een gezond leven. Er zijn talloze wetenschappelijk onderzoeken afgerond die aantonen dat Vitamine D tekorten bijdragen aan het ontstaan van ziekten zoals kanker. Bepaalde therapieën zorgen voor een verlaagde vitamine D spiegel zodat zieke mensen aan de ene kant beter worden maar er klachten bij krijgen (HIV patiënten) Door Mischa P.M. Nagel


Vitamine D en ons orgaansysteem

Vitamine D speelt een belangrijke rol in diverse orgaansystemen. Vitamine D reguleert de spiegels van calcium en fosfaat in het bloed door de absorptie ervan uit het voedsel in de darmen te bevorderen, evenals de heropname ervan in nieren. Het vermindert de mobilisatie van calcium uit het bot (door verlaging parathormoon). Het remt de vrijgave van parathormoon uit de bijschildklier. Vitamine D beïnvloedt het immuunsysteem door immunosuppressie, fagocytose, en antitumoractiviteit.


Vitamine D-deficiëntie kan het gevolg zijn van onvoldoende inname gepaard gaande met inadequate blootstelling aan zonlicht, aandoeningen die de absorptie ervan remmen, aandoeningen die de omzetting van vitamine D in actieve metabolieten remmen, zoals aandoeningen van lever of nieren, of door een aantal erfelijke aandoeningen. Deficiëntie leidt tot verminderde botmineralisatie, en uiteindelijk tot aandoeningen die het bot verweken, rachitis bij kinderen en osteomalacie bij volwassenen, en draagt mogelijk bij aan osteoporose.


Vrijwel alle vitamine D in ons lichaam is in de huid geproduceerd uit in het lichaam aanwezige cholesterol waaraan eerder door inwerking van enzymen een waterstofatoom is onttrokken.


Onder invloed van UV-B straling uit zonlicht wordt 7-dehydrocholesterol omgezet in previtamine D3, wat vervolgens onmiddellijk wordt omgezet in vitamine D3. In de huid worden de hoogste concentraties van 7-Dehydrocholesterol in het Stratum spinosum en Stratum basale aangetroffen. Bij mensen en de meeste zoogdieren is 7-dehydrocholesterol voor de vitamine D-aanmaak rijkelijk voorhanden. Mensen met een lichte huid kunnen echter niet lang genoeg in de zon blijven om voldoende vitamine D aan te maken zonder hun huid te verbranden. In een gematigd klimaat zoals het Nederlandse is een groot deel van de bevolking daarom afhankelijk van vitamine D-suppletie.


Dit concluderen wetenschappers van de University of Leeds na een onderzoek waarin ze keken naar de invloed van zonlicht, vitamine D-suppletie en genetische verschillen op de vitamine D-spiegel. De resultaten werden gecorrigeerd voor leeftijd, geslacht, lichaamssamenstelling en het jaargetijde. Noorse wetenschappers maken het voor ons heel specifiek en kijken naar de invloed van vitamine D en de uitbraak en het verloop van griepepidemieën. Volgens deze studie nemen de infectie- en sterftecijfers bij griepepidemieën toe als de blootstelling aan de zon en daardoor de verzorging met vitamine D afneemt. Bijzonder duidelijk zijn de seizoengebonden verschillen bij het aantal sterfgevallen: in de ‘vitamine D-winter’ – als de zonnestraling te zwak is voor de vitamine D-synthese via de huid – ligt het aantal sterfgevallen 20 tot 600 keer hoger.


In de meeste zoogdieren, inclusief de mens, is vitamine D3 veel effectiever dan vitamine D2. Vitamine D3 is ten minste drie en waarschijnlijk eerder 10 maal sterker dan vitamine D2, onder meer vanwege een sterkere bindingsaffiniteit met de vitamine D-receptor. Vitamine D3 heeft voor de mens dan ook de voorkeur in geval van suppletie. Hoewel vitamine D2 nog veelvuldig gebruikt wordt, wordt het tegenwoordig door deskundigen niet meer als gelijkwaardig beschouwd aan vitamine D3. Uit de voeding afkomstig vitamine D2 en vitamine D3 wordt snel in de dunne darm geresorbeerd.


Aanbevolen hoeveelheid vitamine D

In de onderstaande tabel geeft het voedingscentrum de juiste waarde aan voor de inname van vitamine D. Veel vooraanstaande instituten in de wereld geven aan dat hogere inname gewenst is en dat deze verhoogde inname een wezenlijke bijdrage zal leveren aan onze totale gezondheid.

* Voor personen met een donkere (negroïde) huidskleur, of mensen die niet voldoende buitenkomen geldt een (extra) suppletieadvies van 10 microgram vitamine D per dag.


De bovengrens voor een aanvaardbare, veilige inneming is 50 microgram per dag. Voor kinderen tot 1 jaar is dat 25 microgram per dag. Veel zonlicht kan niet leiden tot een overschot aan deze vitamine.


Voor de meeste mensen levert de voeding voldoende vitamine D. Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan de voeding kan leveren. Deze groepen hebben per dag 10 microgram vitamine D extra nodig:

  • Alle kinderen tot 4 jaar, ongeacht de zuigelingenvoeding, opvolgmelk of gewone voedingsmiddelen die de kinderen krijgen.

  • Mensen met een donkere huidskleur, zoals mensen uit Marokko, Turkije, Indonesië en Afrika.

  • Mensen die weinig buiten komen, zoals nachtwerkers.

  • Mensen die hun huid bedekken, zoals sommige moslims.

  • Vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar.

  • Zwangere vrouwen.

  • Vrouwen die borstvoeding geven.

Deze groep heeft per dag 20 microgram vitamine D extra nodig:

  • Vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar die een donkere huidskleur hebben, weinig buiten komen, en vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier dragen.

  • Mensen die osteoporose hebben, of in een verzorgings- of verpleeghuis wonen.

24 keer bekeken
ACTIVITEITEN

Opleidingen/ Cursussen

Congressen

Voetzorgplus

  • Mischa Nagel's Collectie

OVERZICHT
Mischa Nagel
Zorgspecialist
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn

© 2020 MischaNagel.nl